Srebrna transformacja – czyli seniorzy na rynku pracy

Print Drukuj

Srebrna gospodarka uważana jest za ten segment, który dostrzega potrzeby osób starszych i odpowiada ich wymaganiom. Jej koncepcja opiera się na założeniu, że proces starzenia się społeczeństwa niesie za sobą nie tylko wyzwania, ale także różne możliwości i korzyści. 

Z dostępnych danych statystycznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wynika, że na koniec grudnia 2024 roku w powiecie mławskim zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i zlecenia było 7100 osób po 50 roku życia oraz 700 emerytów. Natomiast z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej ubezpieczeniem było objętych 800 osób po 50 roku życia oraz 300 emerytów.

Według danych Powiatowego urzędu Pracy w Mławie na koniec marca 2025r. zarejestrowanych było 1745 osób, w tym 459 powyżej 50 roku życia tj. 26,3% ogółu klientów PUP. Powyżej 55 oraz 60 roku życia liczba zarejestrowanych wyniosła odpowiednio 176 oraz 108 osób.

Starzenie się ludności stanowi jeden z największych problemów dla współczesnego rynku pracy. W jaki sposób nasz kraj się z nim upora, zależy od tego, jak się do tego przygotuje. Ważna jest świadomość występującego problemu i szybka realizacja polityki wychodzącej mu naprzeciw. Wpisuje się w to potrzeba przeorganizowania rynku pracy dla coraz większej liczby seniorów. Deficyt pracowników musi być zaspokojony, a rynek pracy musi się dostosować do potrzeb seniorów, gdyż w takiej rzeczywistości ich aktywizacja zawodowa staje się wręcz koniecznością.

Pracodawcy powinni skupić się na wykorzystaniu potencjału drzemiącego w starszych pracownikach. Spośród seniorów pracodawcy mogą pozyskać rzetelnych i lojalnych pracowników o ustabilizowanej sytuacji życiowej, posiadających dużą wiedzę, umiejętności oraz doświadczenie.

Dostrzegamy te zmiany i promuje aktywizację zawodową seniorów. Naszym celem są działania ukierunkowane na budowanie lokalnego rynku pracy pod kątem kształtowania świadomości pracodawców, tak aby przekonać ich do korzyści wynikających z zatrudniania seniorów.

Dlaczego warto zatrudniać seniorów? Oto kilka cech, które wyróżniają ich na rynku pracy:

Wieloletnie doświadczenie - lata doświadczenia to umiejętność szerokiego spojrzenia na każdą sytuację. Seniorzy stanowią ogromną wartość dla instytucji poprzez umiejętne budowanie zespołu zgodnie z modelem „uczeń – mistrz”, co pozwala łatwiej i szybciej znaleźć rozwiązanie problemu oraz osiągać lepsze wyniki.

Większa elastyczność i zaangażowanie – seniorzy to osoby mające ustabilizowaną sytuację życiową, dzięki temu są w stanie lepiej dopasować się do wymogów i warunków pracy angażując się w nią w większym stopniu niż młodsi, których czas pochłaniają obowiązki rodzinne. Dodatkowo chętniej podejmują pracę na część etatu.

Przywiązanie do stanowiska pracy lub firmy - współcześnie wiele przedsiębiorstw boryka się z dużą rotacją pracowników, potrzebą częstego wdrażania kolejnych i ryzykiem związanym z niepewnością jak nowa osoba poradzi sobie w firmie. Seniorzy wykazują o wiele większe przywiązanie do danego stanowiska lub firmy, są lojalnymi pracownikami, dlatego ich zatrudnienie może być najkorzystniejszym rozwiązaniem.

Opanowanie i rozwaga - duże doświadczenie seniorów przekłada się na opanowanie w podejściu do pojawiających się zadań i problemów, pozwala na równoważenie emocji panujących w zespole. Chłodniejsze spojrzenie daje możliwość lepszej oceny sytuacji i zaproponowania sprawdzonego rozwiązania.

Niższe koszty zatrudnienia - firmy zatrudniające seniorów mogą liczyć na różne ulgi, które obniżają koszty zatrudnienia np. nie muszą płacić na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych za mężczyzn, którzy ukończyli 60 lat i za kobiety w wieku powyżej 55 lat. Dodatkowo, za zwolnienie lekarskie pracownika 50+ pracodawca płaci tylko przez 14 dni, podczas gdy przy osobach młodszych ZUS przejmuje wypłatę świadczeń dopiero po 33 dniach nieobecności pracownika.